ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

E-ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΤΟΜΕΑ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑΣ ΕΚΠΑ - ΕΙΡΗΝΗ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΥ (QATAR UNIVERSITY)

Wednesday 14 Δεκεμβρίου 2022
e-Σεμινάρια Τομέα Γλωσσολογίας ΕΚΠΑ - Ειρήνη Θεοδωροπούλου (Qatar University)

Ο Τομέας Γλωσσολογίας σας προσκαλεί στην ομιλία της Ειρήνης Θεοδωροπούλου (Qatar University) με τίτλο "Επανασυστήνοντας την Ελλάδα ως brand στον επενδυτικό λόγο: η περίπτωση του Ελληνικού". Η ομιλία θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 14 Δεκεμβρίου 2022 στις 18.30, στον παρακάτω σύνδεσμο:

https://uoa.webex.com/uoa/j.php?MTID=m287306d1987fb90eb3ed620ef8b950ce

Password: TYxB3JgP3R2

Η ομιλία πραγματοποιείται στα πλαίσια των e-σεμιναρίων που διοργανώνονται από τον Τομέα Γλωσσολογίας με τη συνδρομή του Εργαστηρίου Φωνητικής και Υπολογιστικής Γλωσσολογίας. Το πρόγραμμα όλων των ομιλιών του χειμερινού εξαμήνου βρίσκεται στον σύνδεσμο http://www.phil.uoa.gr/tomeis/tomeas-glwssologias/seminaria.html

Περίληψη

Σκοπό της παρουσίασης αποτελεί η μελέτη των γλωσσικών και σημειωτικών τρόπων, μέσω των οποίων η Ελλάδα, έχοντας αφήσει πίσω της την δεκαετή οικονομική κρίση, προσπαθεί να επανασυστήσει το brand της τόσο στην εγχώρια όσο και στη διεθνή κοινότητα μέσω του επενδυτικού λόγου, ο οποίος αποτελεί έναν από τους προτεραιοποιημένους πολιτικούς λόγους της παρούσας κυβέρνησης. Στο πλαίσιο της πολυτροπικής κριτικής αναλύσης λόγου (Machin & Mayr, 2012), θα αναλυθούν γλωσσικά και σημειωτικά δεδομένα (κυρίως φωτογραφίες και βίντεο), τα οποία προέρχονται από την ιστοσελίδα The Ellinikon project, καθώς επίσης και από ομιλίες του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων σχετικές με την επένδυση του Ελληνικού. Τα ερευνητικά ερωτήματα της παρουσίασης περιλαμβάνουν τα ακόλουθα: 1) Ποιες είναι οι επικρατούσες φαντασιώσεις (imaginaries) (πρβ. Wang & Feng, 2021), οι οποίες κατασκευάζονται γλωσσικά και σημειωτικά σε σχέση με την επένδυση του Ελληνικού; 2) Ποια είναι τα γλωσσικά και σημειωτικά χαρακτηριστικά των φαντασιώσεων αυτών και πώς συσχετίζονται με την εικόνα της “Ελλάδας του μέλλοντος”; Και 3) πώς τα χαρακτηριστικά αυτά υποδηλώνουν τη σταδιακή θεμελίωση μιας φιλικής προς τον ιδιωτικό τομέα ιδεολογίας στην Ελληνική κοινωνία; Η σύγκριση της ανάλυσης της πολιτικής γλώσσας που χρησιμοποιείται για την προώθηση και προβολή των επιτευγμάτων του Ελληνικού με την ανάλυση των πολυτροπικών μέσων κατασκευής της εικόνας των διαφορετικών παραμέτρων της επένδυσης του Ελληνικού δείχνει ότι το brand Ελλάδα κατασκευάζεται μεν ως ένας λόγος ενοποιητικός (πολιτικών και κοινωνικών δυνάμεων, ιδιωτικού και δημοσίου τομέα), συμπεριληπτικός, ελπιδοφόρος και υποσχόμενος διαρκή ανάπτυξη και αειφορία αλλά, παράλληλα, δημιουργεί μια αντίθεση ανάμεσα στην ελιτίστικη εικόνα, η οποία κατασκευάζεται στα δεδομένα, και στο προβλεπόμενο master plan, καθώς αφήνει εκτός κάδρου κοινωνικές ομάδες.

Βιβλιογραφία

Machin, D., & Mayr, A. (2012). How to Do Critical Discourse Analysis. New York: Sage.

Wang, Y., & Feng, D. (2021). History, modernity, and city branding in China: A multimodal critical discourse analysis of Xi’an’s promotional videos on social media. Social Semiotics, 1-24.